Asfaltda yugurish uchun to'g'ri poyabzalni qanday tanlash mumkin? - OZSport.uz
Yugurish uchun to‘g‘ri krossovkani qanday tanlash kerak? Yugurish uchun to‘g‘ri krossovkani qanday tanlash kerak?

Yugurish uchun to‘g‘ri krossovkani qanday tanlash kerak?

Assalomu alaykum, bugun yugurish uchun oyoq kiyim tanlaymiz!

Avvalo shuni aytish kerakki, har qanday sport poyafzali bunga mos kelmaydi. Masalan, kedylar yaroqsiz, shuningdek basketbol, tennis, piyoda yurish uchun mo‘ljallangan krossovkalar ham mos emas. Har bir sport turi o‘ziga xos yuklama talab qiladi, tayyorgarligi yetarli bo‘lmagan sportchi uchun esa jarohat olishdan saqlanish uchun bu yuklamani to‘g‘ri qoplash eng muhimdir.

Yugurish uchun maxsus mo‘ljallangan poyafzal bor — yugurish krossovkalari va shippovkalar, ular jarohat olish xavfini kamaytiradi va yaxshi natijalarga erishishga yordam beradi. Ushbu maqolada shippovkalar haqida gapirmaymiz, ular o‘ziga xos maqsadga ega va boshlang‘ich yuguruvchilar uchun mos emas, shuning uchun krossovkalarni ko‘rib chiqamiz.

Umumiy bir nechta xususiyatlar mavjud:

  • Yugurish krossovkalari (ba’zi maxsus modellar bundan mustasno) albatta amortizatsiyaga ega bo‘ladi. U poshnaning tag qismida bo‘lishi kerak, ba’zida esa old qismda ham uchraydi. Sifatli yugurish poyafzali ishlab chiqaruvchilari amortizatsiya joylashuvi va mavjudligini ko‘rsatadi.
  • Krossovkaning tagligi va ustki qismi old qismida egiluvchan va yumshoq bo‘lishi shart.
  • Taglikda aşınishga chidamli rezina qo‘shimchalari bo‘ladi. Ko‘pincha ular poshna va krossovkaning tashqi old qismida joylashgan bo‘lib, asosiy yuklama shu joylarga tushadi.
  • Yugurish uchun krossovkalar hech qachon charm yoki yaxshi nafas olmaydigan materiallardan tayyorlanmaydi.
  • Krossovkaning ustki qismidagi qattiq elementlar faqat poshnada bo‘lishi mumkin. Lekin ular oyoq bilan aloqa qilmasligi, achil to‘piqni qimirlatmasligi va bosim qilmasligi kerak.
  • Sho‘rlash tizimi ideal holda krossovkaning ichki tomonga yaqin, assimetrik joylashgan bo‘lishi kerak.
  • Sho‘rlash halqalari yagona qattiq panel bilan birlashtirilmagan ma’qul. Ular biroz siljiy olishi kerak, shunda krossovkani oyoqqa yanada mahkam bog‘lash mumkin bo‘ladi. Ammo bu shart emas.
  • Oyoq tagligi (stelyonka) olinadigan bo‘lishi kerak, zarur bo‘lsa ortopedik taglik bilan almashtirish uchun.
  • Krossovka juftligining og‘irligi 400 grammdan oshmasligi kerak.

Ammo bu hammasi emas. Krossovkalar umumiy hisobda yugurishga mos keladi, degani ular aynan siz uchun yaxshi degani emas. Bir nechta omillarni hisobga olish lozim.

Sportchining jinsi

Erkak va ayol krossovkalari faqat ranglar bilan farq qilmaydi. Ayol oyoqlari poyafzalga ko‘proq talabchan, shuning uchun ularda qo‘shimcha texnologiyalar va boshqacha materiallar ishlatilishi mumkin. Ayollar uchun krossovkalarning asosiy farqlari:

  • Ayol oyoqlari o‘rtacha erkak oyoqlaridan nisbatlari bilan farq qiladi, demak, kalıp boshqacha. Ayol kalıplari torroq.
  • Ayol krossovkalarining poshnasi qo‘shimcha balandlikka ega bo‘lib, achil to‘piq jarohatlari ehtimolini kamaytiradi.
  • Ayollar erkaklarga qaraganda yengilroq, shuning uchun ayol krossovkalarining amortizatsiyasi yumshoqroq bo‘ladi.

Ushbu qoidalardan istisno odatda tanlov uchun mo‘ljallangan poyafzal bo‘lib, unda jiddiy konstruktiv yechimlar va texnologiyalar bo‘lmaydi, ammo uzoq mashg‘ulotlar uchun mos emas.

Pronatsiya, supinatsiya va oyoq archining balandligi

Bu yerda esa shuni ta’kidlashni istayman: krossovka tanlashda pronatsiya darajasi va oyoq archining balandligi hal qiluvchi ahamiyatga ega — bu parametr bevosita jarohat olish ehtimolini ta’sir qiladi. Ortiqcha pronatsiyasi va past archi bo‘lganlarga supinatorli krossovkalarni tanlash tavsiya etiladi (ortiqcha pronatsiyadan himoya qiluvchi), bu amortizatsiyani oshiradi va tizzalarni himoya qiladi. Gipotpronatorlarga esa bunday krossovkalarni kiyish qat’iyan tavsiya etilmaydi — oyoq burilib jarohatlanish ehtimoli oshadi.

Keng va tor oyoq, poyafzal o‘lchami

Kalıp kengligi asosan ishlab chiqaruvchi brendga bog‘liq. Masalan, Asics kalıplari an’anaviy ravishda torroq, Saucony va Brooks kengroq, Mizuno esa poshnada tor, oldida kengroq. Krossovkalarni kiyib ko‘rishda oyoqqa qanday moslashganiga e’tibor bering — ular oyoqqa mahkam yopishishi, ammo hech qayerda bosmasligi kerak. Har doim sho‘rlashni pastki halqalardan boshlang, shunda poyafzal oyoqqa yaxshiroq joylashadi.

Poyafzal o‘lchamini tanlashda bosh barmoq krossovka old qismidan kamida 3 millimetr uzoqda bo‘lishi kerak. Chunki yugurishda oyoq biroz kengayadi va agar poyafzal o‘lchami aniq bo‘lsa, tirnoq jarohatlanishi mumkin. Shu sababli krossovkani kechqurun kiyib ko‘rish tavsiya etiladi, chunki kun davomida oyoq biroz shishadi. Kiyishda yugurish paytida kiydigan paypoq va agar ishlatsangiz ortopedik tagliklarni olib yurish ma’qul.

Ba’zi krossovkalar kichik o‘lchamda chiqadi. Ko‘pincha bu tanlov uchun mo‘ljallangan poyafzal.

Mashg‘ulot turi va sportchining vazni

Qoidaga ko‘ra, vazningiz qancha katta, masofa uzoqroq va mushak hamda bog‘lamlaringiz kamroq tayyor bo‘lsa, amortizatsiya va qo‘llab-quvvatlash shunchalik muhim bo‘ladi. Qaysi qismda bo‘lishi esa oyoq tuzilishi, biomexanika va yugurish texnikasiga bog‘liq.

Poshnadan old tomonga taglik balandligi farqi va yugurish texnikasi

Taglik balandligi yugurish paytida oyoq qanday qo‘yilishiga qarab tanlanadi. Odatda uch tur yugurish mavjud: poshnaga qo‘yish, o‘rta yoki old oyoq qismiga qo‘yish. Poshnaga yugurishda u balandroq bo‘ladi va poshnada yaxshi amortizatsiya mavjud bo‘lib, tizzalardagi jarohat xavfini kamaytiradi. O‘rta yoki old oyoq bilan yugurishda taglik nisbatan tekis bo‘lib, amortizatsiya asosan old qismda joylashadi.

Yuqorida aytilganidek, balandroq poshna achil to‘piq jarohatlarini kamaytiradi.

Ba’zan taglik balandligi yugurish texnikasiga ta’sir qilishi va uni o‘zgartirishi mumkin degan fikr uchraydi. Biz bunday fikrga shubha bilan qaraymiz. Taglik balandligi biroz yordam berishi yoki biroz to‘sqinlik qilishi mumkin, ammo u yugurish texnikasini tubdan o‘zgartirmaydi.

Mavsum

Yozgi va tanlov uchun mo‘ljallangan krossovkalar yengil va nafas oladigan qilib tayyorlanadi, ular osongina namlanadi. Qish va kuz-bahor krossovkalari esa zichroq materiallardan tayyorlanib, namlanishga kamroq moyil va issiqlikni yaxshi ushlab turadi.

Ko‘pchilikning umidiga qaramay, nafas oladigan va nam bo‘lmaydigan krossovkalar mavjud emas. Hatto Gortex matosi ham bu muammoni har doim ham muvaffaqiyatli hal qila olmaydi.

Yuzaki qoplama

Yugurish yuzasi birinchi navbatda krossovkaning tagligiga ta’sir qiladi. Yugurish yo‘lakchalari, asfalt va boshqa qattiq tekis yuzalar uchun silliq va yumshoq taglik mos keladi. Tuproq yo‘lakchalari va shunga o‘xshash yumshoqroq yuzalar uchun taglik qattiqroq va protektor chuqurroq bo‘ladi, bu energiyani yaxshiroq qaytarishga yordam beradi. O‘rmon yo‘llari va yomg‘irli ob-havo uchun esa yanada chuqurroq protektor va ba’zida temir mixlar kerak bo‘ladi, shunda yiqilgan daraxt novdalari, muz va shunga o‘xshash yuzalarda sirpanmaydi. Bu tagliklar yanada qattiqroq qilib tayyorlanadi, oyoqni o‘tkir tosh va novdalardan himoya qilish uchun.

Taglikdan tashqari, tog‘ yo‘llari uchun poyafzalning yon tomonida oyoqni burilishlardan himoya qiluvchi qo‘shimcha qo‘llab-quvvatlash va bardoshli to‘r materiali ishlatiladi.

Brend

Brendlar orasidagi farq faqat kalıplarda emas. Har bir brend o‘ziga xos texnologiyalarga ega va ular ma’nosi jihatidan o‘xshash bo‘lsa-da, farqlarga ega. Masalan, Asics amortizatsiya uchun gel ishlatadi, Saucony va Brooks esa ko‘pikli materiallardan, Mizuno esa plastmassa plastinadan foydalanadi. Ularning barchasi bir xil vazifani bajaradi, ammo biroz boshqacha xatti-harakat qiladi, shuning uchun bir nechta variantni sinab ko‘rish va eng qulayini tanlash yaxshiroq.

Ba’zi brendlar o‘ziga xos yo‘nalishga ega. Masalan, Salomon asosan tog‘ yo‘llari uchun mo‘ljallangan.

Fikr bildirish

Email manzilingiz chop etilmaydi. Majburiy bandlar * bilan belgilangan